Thursday, March 18, 2010

Akhirnya Balik Umah..

Ya ALLAH..lebih 2 tahun ana tak balik kekampung halaman, tempat ku membesar dan menimba pelbagai pengalaman hidup. saat nie aku duduk di laluan orang ramai lalu-lalang di terminal LCCT,Selangor. seawal pukul 10.30 malam tadi ana sampai kesini. dalam perjalan menaiki bas ke LCCT, ana duduk bersebelah dengan seorang tourist dari Filipina.. dalam perjalan tu kami berbual. pada mulanya ana agak gugup dan ingin berdiam saja, faktor penguasaan bahasa asing yang kurang menyebabkan ana merasa begitu malu,namun..ana xduga orang asing nie..still mengajak ana bercerita dan bertanya, alhamdulilLAH setiap apa yang di ucapkan olehnya ana faham boleh bagi respon, cuma ana j yang xdapat nak bercakap lebih.. sedikit sebanyak kami berkenalan dan bercerita megenai tempat masing2 dan dia banyak memuji akan MALAYSIA, dan kak jinjunmenbandingkan negara ini dengan tempat asalnya.. ya seperti sedia maklum keadaan Filipina yang bergolak dengan masalah politik, ekonomi dan sebagainya.. lahir kesyukuran dihati ana sebab setelah kelahiran ana atas bumi, SABAH telah bergabung dengan MALAYSIA...ini lah nikmat yang ALLAH berikan.. negara yang aman, walaupun ada pergolakkan tapi masih boleh distabilkkan dan masih tidak mneggundang mudarat pada masyarakat.mungkin hanya pada sesetengahnya...apa pun ana mendoakan semoga keamanan ini akan di miliki oleh seluruh manusia, namun selagi kita masih menjaga amanah kepada alam sekitar..

sesampi di airport LCCT ana menemani kak jinjun pegi tukar duit sampai la "check-in" perkenalan yang singkat tapi cukup menyulam rasa walaupun berlainan agama dan budaya.. iya lah ini first time ana bergaul dengan warga asing tanpa ada masalah... alhamdulilLAH kak jinjun faham apa yang ana perkatakan. selpas "check-in" kami berpisah sbb ana nak menunaikan kewajipan ana,(solat isyak) dan kak jin menunggu flight dia pada pukul 1.20 pgi.. dan sekarang nie dia da didalam flight menuju ketempat asalny Filipina.. semoga kak jinjun selamat sampai kedestinasi..

flight ana insyaALLAH pukul 7.00 pagi esk.. dan sepanjang malam nie ana tak boleh lelap, sebabnya timbul sedikit kerisauan dalam diri, sorang di tempat yang sekelilingnya tiada siapa dikenali agak bahaya juga.. namun tdiri nie tetap gagahi jugak suma nie... kerana walau pun sendiri ALLAH sentiasa menemani. tapi agak keletihan duduk menunggu begini, dalam hati menharap agar masa cepat berlalu..ingin saja sampai ke destinasi yang di tuju..

sekian lama tak balik...balik tengah2 sem..waktu kritikal..dimana banyak TEST, QUIZ, dan projek yang belum selesai.. namun ini bila di lihat pada sudut dunia.. namun bila menrenung semula pecahan TAUHID yang ke-2 habluminannas... hati nie kembali tenang, ana tak boleh mematahkan harap orang lain.. terutama kedua ibu bapa ana. betapa mereka sering menanti kehadiran anak2 disini namun ada saja alasan dari ana yang mengecewakan mereka(maafkan anak mu ini).. kali nie dengan bantuan kewangan dari mereka ana gagahkan diri ini pulang kepangkuan mereka, bukan kerana terpaksa..tapi kerana rindu sentuhan , belaian ibu dan bapa yang tercinta.. mungkin lidah ini tidak mampu untuk melafazkan dihadapan mereka, namun hati ini seperti gunung berapi yang menunggu saat untuk meletus...semoga ana selamat sampai kedestina ini.. utk menatap wajah2 yang sentiasa menanti kepulangan ku...ditambah2 lagi dengan kehadiran ahli keluarga baru. lebih 4 tahun tidak jumpa abang, dan pertemuan yang sekian lama ini.. mempunyai wajah baru dan akan menjadi janggal dan berbeza..walaupun sering berhubung namun keadaan tu tetap berbeza.MABRUK ALAIYKH..ya akhi...semoga bahagia hingga ke syurga..., sentiasa dalan RAHMAH..ALLAH SWT.... jumpa antum sekalian di rumah kita yang diberi dari ihsan...(^_^)

salam kerinduan dari perantauan benua..

No comments: