Monday, November 28, 2011

MUHARAM kali ini..1433H

Alhamdulillah..2 muharram 1433hijrah, memandangkan hari nie cuti..aktiviti hari nie relax sambil tu cuba utk menbaca reseach utk FYP.sem nie jadual  x la pack,tapi sem nie agak sibuk dengan amanah yg diberikan namun ini la tarbiyah utkk diri agak, dimasa akan datang boleh dimanfaatkan dan diaplikasikan pada masyarakat..Alhamdulillah kesyukuran pada ALLAH kerana diri  nie masih di beri kesempatan utk melalui sau pengalaman yg first time ana lalu utk sambutan tahun baru ISLAM..dan mungkin nie pengalaman terindah pada diri ana kerana buat diri ini terasa tiada nikma terbesar selain ISLAM dan Iman yg di pasakkkan dalam hai nie, namun diri yang kerdil ini tidak lari dengan perlbagai ujian dan ujian terbesar adalah hawa nafsu diri itu sendiri.  walau pun dari segi study nampak macam buzy namun ruang-ruang kebuzy tu diri ini tidak lari dari kelalaian dan kelekaan dengan hawa nafsu Dunia.

Walaupun hamba yang kerdil dan hina sering lalai dan alpah dalam mengingatinya namun DIA MAHA PEMURAH masih juga memberi pada diri ini...SUBAHANNALLAH...Muharram kali nie mengajar diri ini erti kehidupan erti kasih sayang  yg sebenar dari yang MAHA PENYAYANG..erti persaudaraan dan UKHWAHFILLAH..subahannalLAH..

Semoga permulaan Tahun ini memberikan seribu pengajaran dan kekuatan utk diri yg kerdil ini menempuhi kehidupan pada hari-hari yang mendatang. membina transformasi hasanah dalam diri menjadikan Rasullullah SAW..qudwah dalam kehidupan seharian, al-quran dan ilmu sebagai panduan dan di terjemahkan dalam IBADAH..utk mendekatkan lagi rasa keCINTAAN kepada MAHA ESA...
 
firman ALLAH SWT dalam surah AL-An'am ayat 162, yang bermaksud...: 

"...Sesungguhnya SOLATku,IBADAHku,HIDUPku dan MATIku hanyalah untuk ALLAH, Tuhan seluruh alam"  

  
Ya  ALLAH..sesungguhnya aku berharap agar aku bisa meletakkan seluruh kehidupan ku ini utk MU..tapi hamba mu ini masih rapuh HATINYA dan taksub dengan dunia..

YA ALLAH...andai bisa aku merayu dan megharap..agar ENGKAU pegang la hati ku ini..genggam la ia..dan aku ingin seluruh jiwa ku ini sentiasa dalam peraturan MU..kerana hambaMU mu ini masih lalai dan leka dengan kefanaan dunia .. 

YA ALLAH...aku pohon ya ALLAH letakkan dunia di tanggan ku jangan ENGKAU biarkan ia bermukim di HATI...kerana aku hanya ingin HATI ini sentiasa di penuhi dengan rasa KERINDUAN dan KECINTAAN kepasa MU...
YA ALLAH TIADA TUHAN yang kusembah melainkan ENGKAU...(T_T)...
dari hasutan syaitan dan nafsu yang melalaikan...
Sesungguhnya ENGAKAU la tempat ku berlindung dan memohon pertolongan 
dan ENGAKAULAH yang MAHA MENDEGAR lagi MAHA mengetahui apa terbaik buat ku dan semoga aku menjadi orang yang sentiasa merasai KEREDHAAN dalam setiap KETENTUANMU

firman ALLAH dalam surah AL-BAQARAH ayat 286 bermaksud...
"ALLAH tidak membebani seseorang melaikan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat pahala dari kebajikan yang dikerjakan dan dia mendapat siksaan dari kejahaan yang diperlakukannya...."

 

No comments: