Sunday, July 26, 2009

Permulaan Baru

AlhamdulilLAH...kini aku da di terbangkan kebumi shah alam...
tak sangka ALLAH memberi ruang buat ku utk meneruskan pengajian ke peringkat ijazah...
hari khamis(9/07/09) baru sampai sini.. kat uitm dan jumaat tu baru daTang daftar...
sebelum bertolak ke semenanjung tempoh hari.. aku agak gementar dan rasa macam-macam,takut bimbang dan macam-macam lagi la..kerana terbayang pelbagai gambaran di minda ku...apa lagi pesanan dari abang yang buat ku makin risau..kata abang kat sana tu akan tempuhi banyak cabaran dan perlu berhati-hati pada sesiapa saja, kata abang kit kan jumpa pelbagai jenis manusia, salah satunya manusia yang bertopengkan binatang...erm..ini sebelum aku bertolak ke semenanjung.rasa gementar dan takut nie juga adalah sebab ini la kali pertama akau menjejakaan kaki ku ketanah ASIA..yang luas ini...

Sesampaiku di shah alam...keadaan cuaca adalah tidak baik, berjerebu.. batuk ku yang da kering datang semula.. semasa hari pendaftaran tu memang agak penat la..sebab kena pegi setiap tempat utk pendaftaran..erm nie la akibatnyua klu tak ikut peraturan yang ditetapka...(^_^). suruh daftar hari yang ditetapkan...suka-suka daftar ikut kehendak sendiri..yang sakitnya daban sendiri la. cuaca agak kering dan panas aku rasa macam taklarat jak masa petang tu nak 'settle' kan bahagian ambil gambar utk kad pelajar dan ketua program... ALHAMDULILLAH juga semuanya settle hari tu jgk.insyaALLAH hari isnin ku da boleh masuk kelas.. dengan aman..(^_^)

Memandangkan aku masih tak dapat hostel jadi,ku duduk sementara di rumah sepupu ku.. alhamdulilLAH la dia ada kat sini.... pape hal dia dapat tolong ku, walaupun aku nie jenis independent namun aku tak dapat nak menolak adakalanya kita perlukan jugak sesorang untuk membantu, kerana aku sendiri tak mampu utk melakukannya seorang diri...walaupun sebelum nie tak berapa akrab dan agak kurang bergaul namun sape tahu ini perancangan ALLAH, dalam keadaan nie lah mengeratkan lagi tali persaudaraan kami...menjadikan kami saling mengenali dan memahami...(^_^)

hari pertama ke kelas agak gementar jugak kerana aku kini belajar di satu tingkat yang tinggi lagi..dan sudah semestinya caorak dan cara pembelajaran jugak berlainan dari yang sebelumnya..dan dalam masa yang sama mentaliti diri jugak perlu di ubah kearah yang lebih baik dan meletakkan matlamat yang lebih lagi..
awal pagi lagi aku dan sepupu da berangkat dari rumah supaya dapat naik bas awal dan tak perlu berebut...erm kehidupan yang amat menarik bagi ku.. sebab masa kat kampus sarawak dulu sumanya begitu mudah.. tak perlu berebut bagun pagi sebab fakulti dengan kolej dekat j.. jalan kaki j...kadang- kadang turun dari bilik tepat2 masa da start kelas..(^_^).. memang kehidupan nie berbeza dan lebih mencabar... alhamdulilLAH perjalan hidup ku di minggu pertama di kampus nie..tidak ada masalah sumanya berjalan lancar cuma ada certain perkara la lagi menyibukkan aku, iatitu penguruskan pinjaman..terpaksa ponteng satu kelas...

pada hujung minggu, hari sabtu aku menhadairi modul 1 kat kampus nie, program dia agak menarik sbb dalam modul nie la aku lebih mengenali rakan-rakan sekelas. sebab walaupun suda seminggu tapi masih tak kenal dan beramah mesra... dalam modul nie la kamik saling mengenali dan bekerjasama. seperti sedia maklum bidang ku nie adalah di peloporih oelh kaum adam dan hanya segelintir kaum hawa mberkecimpung namun ALHAMDULILLAH la...kali nie student perempuan agak ramai berbanding group lain.. yang ada 2 dan 3 orang sahaja..(^_^)..pelajar dalam kelas ku nie adalah dari lepas diploma dari kampus dungun dan pulau pinang..dan seperti biasa la pada permulaannya memang agak berpuak-puak..ikut kampus masing2...tapi insyaALLAH lama-lama nnt makin saling bermesra juga...(^_^)..

pengajian sem nie baru saja di buka dalam 3 minggu, namun disebabkan penularan HINI, di kampus melaka, dungun dan pulau pinang.. seluruh kampus di awalkan cuti mid-sem dan kemungkinan cuti raya akan di kurangkan..hukhuk..sedihnya...raya cuti sekejap j, tapi aku nie tak pasti juga dpt blk k x..(&_&).. tiket mahal... nie pun dah bankrupt da...(*_*)... mungkin cuti nie ada hikmahnya.. dimana memberi aku ruang utk mengunkangkaji pelajaran yang da tertinggal dan ini jugak memberi aku ruang utk memahami lagi subjek yang masih kurang utk aku tangkap masa di kelas..insyaALLAH aku cuba sedaya mungkin mengisi masa-masa cuti ku ini...tanpa membazir dengan perkara sia-sia...(^_^)...WALLAHU'ALAM...

"HAPPY HOLIDAY.. FOR ALL MY FREN...."

No comments: