Saturday, June 6, 2009

KEMBALI SEMULA......



AlhamdulilLAH...diri ini masih diberi kekuatan dan kelapangan utk kembali keBLOG yang sudah lama ditinggalkan sepi tanpa kata dan bicara...(bahasa kiasan..tanpa catatan dan idea)

Sudah 28 hari musim exam berlalu dan 1 bulan lebih blog ini tiada perkembangan yang dapat ku isi… Lepas saja ‘final exam’ seperti biasa aku mengisi masa cuti sem dengan berkerja di kolej seperti sem-sem sebelumnya. Langsung tidak ada cuti rehat..4 hari pertama kerja(mula jumaat,sabtu,ahad dan isnin),memang letih sebab student sibuk-sibuk utk balik kekampung.. dan aku da lali dengan kerenah student yang nak balik nie, diri ku saja tidak ada perasaan seperti mereka..kenapa..?iye k...?(sape cakap xda???hati nie hanya ALLAH saja yang tahu).Kemudian,aku cuti kerja sementara sebab ikut kursus seminggu (selasa sampai ahad).Hari selepas kursus saja aku terus kerja...(2 minggu non-stop...aku langsung xda masa tu bersenang,malam yang ada digunakan untuk rehatkan badan)... fuh letih...!!!


Ramai sahabat-sahabat dan kenalan asyik betanya kenapa aku masih terperuk di kolej & tak kemas barang utk packing pulang…? jawapan yang biasa ku beri “aku keja”, “aku tak balik lagi sebab keja”,"malas nak kemas aku kan balik lambat"..namun jawapan itu masih tidak dapat memberi kepuasan pada penyoal… kadang2 kena beri penerangan lebih dalam baru mereka faham& setuju dengan tindakan ku..tak kurang juga mereka yang pelik dengan suka ku sanggup bertahan di tempat orang..seolah-olah lupa dengan ibu bapa dan keluarga dikampung yang merindui diri ini..(sememangna aku juga merindui mak,bapa,adik2 ku… sepupu papat,kaum kerabat ku sekalian dan sahabat2 ku di bawah bayu…).

Ada juga kenalan yang melarang tindakan ku berkerja dan langsung tidak mahu pulang kerumah…(sapa kata aku tak mau balik..??? balik la..lepas keja nie aku beli tiket flight balik umah terus…ohhh rindu ku pada tanah tumpah air tembuni ku…).
Memang la sampai habis sem nie..hampir setahun juga ku tak balik umah langsung.. kalau sahabat2 ku da 2,3 kali ulang alik umah,tak kisah la..yang ddk di bumi kenyalang nie@di tanah melayu@di bawah bayu..namun aku masih di sini. Apalah daya ku..aku bukan seperti mereka,mampu untuk berulang-alik…...balik umah, aku bukan saja tak mampu dari kewangan malah kudrat ku juga… walaupun hati ku meronta-ronta untuk pulang…kadang2 pilu jugak hati bila dengar khabar @suara bapa ku yang sering bertanya bila mau pulang…(maaf pak..insyaALLAH…nie yang terakhir..lps nie anak prmpn mu yang sorang nie akan kembali kepangkuan kalian…DOAKAN anak MU ini agar sentiasa berada dalam RAHMAT dan REDHA ALLAH selalu dan dimurahkan rezeki..)

Lebih-lebih sem nie aku agak terbatas untuk pulang,walaupun pada perancangan awal ku semasa cuti sem lalu ingin pulang ketika cuti mid-sem..tapi xjadi kerana kegawatan ekonomi yang ku lalui sem nie. Duit pinjaman sem nie aku guna sepenuhnya untuk beli LAPTOP..yang da tertangguh pembelian sejak dari sem-4 lagi, nie pun hampir saja aku batalkan namun memandangkan sem nie aku di timbuni 'final projek' dan presentation yang bertimbun ku tegaskan diri ini utk memiliki LAPTOP sendiri dan kalau ku imbas kembali kenangan ku membelinya ketika tu hujan lebat..dan dalam masa yang sama aku dan sahabat ku ingin membeli bahan projek sekali…kalau ku fikir semula mungkin kah ALLAH tidak merestui keputusan membeli laptop masa tu?????(wallahu’alam…hakikatnya aku beli juga waktu tu), tapi ku tak nafikan..memang basah kuyup sambil mengusung kotak laptop kesana-sini...balik tu nangis depan sahabat kalau imbas kenangan tu...

Apa pun..ini peristiwa beberapa bulan lalu..semasa awal sem ini dan juga merupakan semester terakhir ku di Bumi Kenyalang ini InsyaALLAH. Minggu nie insyaALLAH result keputusan akan keluar dan disini lah akau menentukan perjalanan kehidupanku selepas nie…(adakah aku masih disini@aku meneruskan perjuangan ku menjulang ilmu dan impiaan kedua ibabapa,kelaurga dan diriku ini@ aku menemui kehidupan lain…???wallahu’alam…). Masa hadapan ku masih ghaib hanya ALLAH saja yang mengetahuinya.. apa yang perlu ku lakuakan ketika ini adalah melaksanakan tanggungjawaba ku...berusaha untuk membaiki diri, belajar menimbu ilmu dan menyampaikan kepada sesiapa saja..serta melaksanakan tugas menjadi dai’e..mampukah aku??? (suma hanya akan terjawab oleh iman di dalam diriKU ini..)
Apa jua ketentuan ALLAH..keatas diri ku ini akan kuterima dengan REDHA..dan aku yakin akan suratan dan ketentuan yang teralah di atur oelh-NYA…..

"Kejayaann itu bukan milik ku atau sesiapa saja manusia biasa melainkan kepada mereka yang tahu apa itu hasil dari usaha berterusan dan keyakinan pada ESA, InsyaALLAH…. "


No comments: